Vastustuskykyä sinkin avulla

Sinkki on ihmiselle välttämätön hivenaine ja sitä tulisikin saada päivittäin. Mihin kaikkeen sinkki vaikuttaa elimistössämme? Entä mistä ruoka-aineista sitä saadaan, ja mikä on päivittäinen sinkinsaantisuositus?

Sinkin keskeisimmät tehtävät elimistössämme liittyvät aineenvaihduntaan sekä kasvuun ja kehitykseen.1 Sen on myös todettu vaikuttavan moniin solutoimintoihin, erityisesti vastustuskyvyn ylläpitoon.2 Sinkillä on oma roolinsa myös ihon, hiusten ja kynsien hyvinvoinnissa, haavojen parantamisen edistämisessä sekä haju- ja makuaistin toiminnassa. Tutkimusten mukaan heti flunssan oireiden ilmaannuttua aloitettu sinkki-imeskelytablettien käyttö on lyhentänyt flunssan kestoa jopa kolmella päivällä. Tutkimuksissa käytettiin 80−92 mg päivittäisiä annoksia, jotka ovat merkittävästi saantisuosituksia korkeampia.3

Mistä sinkkiä?

Sinkin tärkeimpiä lähteitä sekaruokavaliossa ovat eläinkunnan tuotteet ja viljavalmisteet.1 Sinkin saantisuositus on Valtion ravitsemusneuvottelukunnan (2014) mukaan naisilla 7 milligrammaa ja miehillä 9 milligrammaa vuorokaudessa.4 Naisten sinkintarpeen täyttää esimerkiksi 100 grammaa siemensekoitusta (kurpitsan-, pinjan- ja auringonkukansiemeniä) ja miesten reilu 100 grammaa ruisleseitä.1 Päivittäisen turvallisen käytön yläraja on suositusten mukaan 25 milligrammaa jatkuvassa käytössä.4 Yliannostuksen oireita voivat olla muun muassa pahoinvointi, ripuli ja vatsakivut.2

Aiheuttaako sinkin puutos oireita?

Sinkin tarve saattaa kohota esimerkiksi raskauden ja imetyksen aikana5 ja lisäksi sinkin tarve kasvaa usein iäkkäillä ihmisillä.6 Myös vegaaniruokavaliota noudatettaessa, tulee sinkkiä saada 25−30 % saantisuositusta enemmän, sillä elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisperäistä sinkkiä yhtä tehokkaasti kuin eläinperäistä.4 Tällöin sinkkiä sisältävät ravintolisät voivat olla tarpeen. Sinkin puutoksesta johtuvia oireita voivat olla muun muassa vastustuskyvyn heikentyminen3 tai kasvuhäiriöt.1

Sinkki

  • Merkittävä hivenaine erityisesti vastustuskyvyn, aineenvaihdunnan sekä kasvun ja kehityksen kannalta2
  • Tärkeimpiä luonnollisia lähteitä ruokavaliossa ovat viljavalmisteet ja eläinkunnan tuotteet1
  • Ihmisen elimistössä sinkkiä on 2–3 grammaa2
  • Saantisuositus aikuisilla on 7 mg (naiset) ja 9 mg (miehet) vuorokaudessa4

Lähteet:

  1. Fineli, THL:n ylläpitämä elintarvikkeiden kansallinen koostumus-tietopankki.
  2. Plum, Laura M. ym. (2010) The Essential Toxin: Impact of Zinc on Human Health. Int. J. Environ. Res. Public Health 7 (4).
  3. Hemilä Harri ym. (2016) Zinc acetate lozenges for treating the common cold: an individual patient data meta-analysis.
  4. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014: Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
  5. Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
  6. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010: Ravitsemussuositukset ikääntyneille.https://www.evira.fi/globalassets/vrn/pdf/ikaantyneet.suositus-3.pdf

Oriola Finland Oy
PL 8, 02101 Espoo, Puh. 010 429 99

Oriolan asiakasrekisteriseloste »