Tuottaako elimistösi riittävästi ubikinonia?

Ubikinoni, joka tunnetaan myös nimellä koentsyymi Q10, on vitamiinien kaltainen antioksidantti. Ubikinonin erottaa vitamiineista se, että elimistömme pystyy tuottamaan sitä itse, toisin kuin vitamiineja.

Ubikinonin tuotantoa varten tarvitaan muun muassa useita eri vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita, joiden puutos voi heikentää ubikinonin muodostumista.

Mihin se vaikuttaa?

Ubikinonilla on monia vaikutuksia elimistössämme, kuten energiantuotanto aivoille ja sydämelle, joka kuluttaa paljon energiaa. Energiantuotannon lisäksi ubikinonin rooli korostuu sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa. Ubikinonin avulla voidaan myös ehkäistä ryppyjä ja ihon muita vanhenemisen merkkejä. Ubikinonilla on tutkittu olevan yhteys myös nivelrikon ja -reuman ehkäisemiseen sekä muistin toimintaan ja sitä käytetään myös sydän- sekä kolesterolilääkitysten tukena.

Mistä sitä saadaan?

Ruokavaliossa ubikinonia löytyy pieniä määriä esimerkiksi lihasta (erityisesti sisäelimistä) sekä pähkinöistä (erityisesti maapähkinöistä) ja soijaöljystä. Maksamme pystyy tuottamaan pienen määrän ubikinonia, mutta sen muodostus kehossamme heikkenee iän myötä. Ubikinonin puutosta voi aiheuttaa myös esimerkiksi kolesterolilääkkeiden käyttö. Ubikinonin puutoksen seurauksena voi olla aineenvaihdunnan ongelmia ja jopa kroonista väsymystä. Virallista päivittäistä saantisuositusta ubikinonille ei vielä ole, mutta sopivaksi määräksi terveille henkilöille on esitetty noin 30 – 50 mg päivässä. Suurempia määriä saattavat terveydenhuollon ammattilaiset suositella esimerkiksi sydänsairauksista kärsiville tai kolesterolia alentavia lääkkeitä käyttäville.

Ubikinoni

  • Ubikinoni on elimistön tärkeä antioksidantti
  • Merkittävä erityisesti energiantuotannon sekä sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan kannalta
  • Luonnollisia lähteitä erityisesti sisäelimet sekä maapähkinät
  • Puutosoireita voivat olla aineenvaihdunnan häiriöt ja väsymys

Oriola Finland Oy
PL 8, 02101 Espoo, Puh. 010 429 99

Oriolan asiakasrekisteriseloste »